Áttört (plique á jour vagy ajour) zománc készítése
Mitől másabb az ajuor zománcozás, mint a többi?
Az ajour vagy másnéven áttört zománc legfőbb jellemzője, hogy nincs hordozó alapja, a zománc port nem lemezre rakjuk, hanem bordák közé (azok is tartják meg), ezáltal a kész tárgy olyan hatást kelt mint, a templomok színes ólomüvegei. Az elkészült ékszernek ezáltal csak a vázszerkezete készül fémből, a többi része olvasztott üveg, mely fény felé fordítva átlátszó, csodás színekben tündököl. Emiatt célszerű olyan ékszerhez alkalmazni ezt a technikát, aminél érvényesül az átlátszóság, mint pl. fülbevaló.
Az tűzzománc alap előkészítése

Az elkészült, kifűrészelt keretet zománcozás előtt egy hordozó felülethez erősítjük, ezáltal egy ideiglenes alapot adva neki, amíg önhordó nem lesz. Ez az ideiglenes alap egy kemény - jellemzően acél - lemezlap, melyet rézfóliával vonunk be. Ennek a fóliának a későbbiek során még szerepe lesz 

Az tűzzománc por betöltése

A zománc betöltése a megszokott módon történik, talán azzal a különbséggel, hogy még alaposabb és precízebb munkát igényel, mivel a legapróbb zománchiba is meglátszódhat a kész munkánál. A betöltött zománcot alaposan zömítve, a legapróbb sarkokba gondosan betuszakolva nedvesen kell felvinni, a buborékok kialaukását megelőzve. A töltés és szárítás után az égetés a szokott módon, 770-820 °C - os kemencében történik.
A lassú, szobahőmérsékleten történt hűtést követően az alap tisztítása és újratöltése következhet (az alátét rézfőlia eltávolítása nélkül!). Amennyiben szükséges, a második égetés után az esetlegesen mégis kialakuló buborékok kiszúrása és újratöltése után egy harmadik égetés is indokolt lehet.
Az alátétfólia eltávolítása és a csiszolás
Ha a zománcounk szépen besimult, következhet az alátét fólia eltávolítása. Mivel a zománcunk ráégett a fólirára,
ezért azt lassan, csipeszre feltekerve tudjuk csak óvatosan eltávolítani. A fólia eltávolítása során különösen ügyelni kell arra, hogy a zománcozott ékszerünket ne feszítsük meg, innentől úgy kell vele bánni, mint a hímes tojással, mivel elég egy kicsit is erőteljesebb mozdulat, és már meg is repedt a vékony üvegünk.

A fólia eltávolítását követően alapos savazás majd tisztítás következik, melyet az alátét lemezen célszerű elvégezni, ezzel is elkerülve az ékszer megfeszülését. A tisztítást követően csiszolópapírral az ékszer fémrészeit karcmentesre csiszoljuk, ezzel már a végső, a polírozás stádiumát készítjük elő!
És ha azt gondoljuk, hogy a nehezén túl vagyunk, hát tévedtünk, hiszen most értünk az ajour zománc technika legkényesebb és legstresszesebb részéhez, mely egyedülálló a zománcozási mozzanatok között. Ez pedig a fényező égetés!
A fényező égetés

A fényező égetés ebben az esetben is egy rövidebb égetési folyamat, mely azt a célt szolgálja, hogy a zománc felső rétege épphogy megolvadjon, ezáltal szép csillogó fényes felületet kapjunk. Az ajour zománcnál márcsak azért sem szabad a kelleténél tovább a kemencéban hagyni a tárgyat, nehogy a zománc a gravitációnak engedve a teljes olvadástól meghasasodjon, vagy legrosszabb esetben átlyukadjon.
Ha a kemenceajtó nyitása után még egyben van az ékszerünk, fellélegezhetünk, talán nem rontottuk el az elmúlt több órás munkánkat
Lassú, lógatott hűtést követően jöhet a végső tisztítás és polírozás, és büszkék lehetünk, hiszen egy gyönyörű azsúrzománc ékszert készítettünk, melynek nem kis szakértelemet és odafigyelét igényel az elkészítése!

Szöveg: Weigel Mónika